Ο υπό δημόσια συζήτηση νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, αναμφίβολα αποτελεί ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη.
Εμείς, τα μέλη και οι φίλοι της Κοινο_Τοπίας www.koinotopia.gr θεωρούμε σκόπιμο και χρήσιμο να μην αφήσουμε το δημόσιο διάλογο να εξαντλείται σε συγκρούσεις με ενδιαφερόμενες επαγγελματικές ομάδες. Οφείλουμε όλοι να ιεραρχήσουμε το τι παίζεται σε σχέση με τη νομοθέτηση και εφαρμογή νέου Κ.Ο.Κ.
Για εμάς πρώτιστα κριτήρια οφείλουν να είναι ο δραστικός περιορισμός των οδικών ατυχημάτων και δυστυχημάτων αφενός, η βελτίωση της καθημερινής μετακίνησης των πολιτών αφετέρου.
Με βάση τις αφετηριακές αυτές θέσεις είναι ξεκάθαρο ότι στηρίζουμε την έννοια της υποτροπής που εισάγεται, τη λειτουργία των καμερών στους δρόμους που θα εντοπίζουν και θα καταγράφουν τους παραβάτες οδηγούς, την πρόταση για αποκλειστικές λεωφορειολωρίδες, χωρίς τέτοιου τύπου παραχωρήσεις στη χρήση τους από τα ταξί, που θα τις ακύρωναν στην πράξη.
Αν μια τέτοια ουσιαστική καινοτομία τελικώς νομοθετηθεί, είναι σαφές ότι μόνο με συστηματική υποστήριξη εφαρμογής από την Τροχαία, θα πετύχει.
Υποστηρίζουμε ακόμη την επιλεκτική αυστηροποίηση κυρώσεων και ποινών, ιδίως σε περιπτώσεις παραβάσεων που περιλαμβάνουν συνειδητή αδιαφορία του οδηγού για τους κανόνες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
Επίσης αξίζει να αναφέρουμε ονομαστικά την ανάγκη να παραμείνουν αυστηρές οι διατάξεις σχετικά με την εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου, φαινόμενο που έχει καταστεί μάστιγα.
Γενικότερα, όπως έχουμε τονίσει επίσης για το πρόβλημα της ηχορύπανσης, ο κρίσιμος παράγων για να δούμε επιτέλους λιγότερα δυστυχήματα και ταχύτερη αστική μετακίνηση είναι η τακτικότητα και μονιμότητα των μέτρων εφαρμογής. Εντυπωσιακές εκστρατείες μιας βδομάδας, χωρίς συνέχεια, δεν εμπεδώνουν την αναγκαία συνείδηση για ισχυρή πιθανότητα ότι όντως θα έχουν κυρώσεις και αφήνουν περιθώρια για υιοθέτηση παραβατικών συμπεριφορών.
Συνοψίζοντας: θεωρούμε ορθή την πρωτοβουλία για σοβαρή αλλαγή του Κ.Ο.Κ. όπως και την επιλογή του αρμόδιου υπουργού για προτεραιότητα στις λεωφορειολωρίδες. Τον καλούμε να αντέξει τις πιέσεις που ζητούν να “ξεδοντιάσει” την πρότασή του για να συνδέσει το όνομά του με λιγότερες χαμένες ζωές και μια ορατή βελτίωση της αστικής μετακίνησης στη χώρα.