Η είσοδος της Αμαλιάδας από τον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου, που παραδίδεται στα τέλη του Ιουλίου, έχει ξεσηκώσει μια σειρά αντιδράσεων, όχι μόνο στην πόλη αλλά και ολόκληρο το Δήμο.
Αντιδράσεις που ξεκίνησαν από το δεδομένο πως δεν θα κατασκευαστεί ο Περιφερειακός δρόμος οπότε η κίνηση – όση είναι αυτή – θα διοχετευτεί από το Γεράκι, όπου είναι η είσοδος, στον παλιό δρόμο και από εκεί μέσω διαφόρων οδών στο κέντρο της. Μια κίνηση που κρίνεται άκρως αναγκαστική αφού, σε διαφορετική περίπτωση, οι πινακίδες που αναφέρουν το όνομα Αμαλιάδα στο νέο Αυτοκινητόδρομο θα έπρεπε να καλυφθούν με μαύρες σακούλες και η πόλη να μην έχει είσοδο!
Το όλο θέμα έφερε στην δημοσιότητα το ilidaskampos.gr μετά τις δηλώσεις του Δημάρχου Ήλιδας κ Χρήστου Χριστοδουλόπουλου, ο οποίος το πρωί της Τετάρτης έχει προκαλέσει ευρεία σύσκεψη φορέων προκειμένου να συζητηθεί το θέμα και να παρθούν συγκεκριμένες αποφάσεις.
Όμως πως φτάσαμε μέχρι εδώ; Γιατί τελικά η Αμαλιάδα δεν έχει είσοδο πόλης και γιατί δεν μπορεί να κατασκευαστεί ο Περιφερειακός δρόμος που θα έλυνε όλα τα προβλήματα;
Είχε δεσμευτεί και ο Μητσοτάκης για την είσοδο πόλης!!!
Τον … χορό των ατέρμων και ανεκπλήρωτων δεσμεύσεων «άνοιξε» ο Πρωθυπουργός της χώρας Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του, στις 5 Μαΐου 2023 στην Αμαλιάδα.
Ο πρωθυπουργός, στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Ηλεία και κατά την επίσκεψή που πραγματοποίησε στην πόλη, μιλώντας στους πολίτες δεσμεύτηκε για την ικανοποίηση των αιτημάτων που του είχε κοινοποιήσει με σχετικό υπόμνημα ο τότε Δήμαρχος κ. Γιάννης Λυμπέρης, αναφορικά με το νέο αυτοκινητόδρομο ‘Πατρών-Πύργου’. Πιο συγκεκριμένα, στην ειδική αναφορά που έκανε ο κ. Μητσοτάκης στην κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου, δεσμεύτηκε ότι η Αμαλιάδα θα έχει την δική της σύγχρονη είσοδο από τον κόμβο της ‘Ολυμπίας Οδού’ και θα υπάρξει και πρόσβαση στον οικισμό ‘Τσαφλέϊκα’, θέματα τα οποία, όπως είπε, εξετάζονται με την ανάδοχο εταιρεία που εκτελεί το έργο, στο πλαίσιο που έχουν τεθεί από τον Δήμαρχο Ήλιδας.
Δυο χρόνια μετά και οι δεσμεύσεις του κ. Μητσοτάκη αποδείχθηκαν προεκλογικά πυροτεχνήματα. Πετάχτηκαν στον «κάλαθο των αχρήστων» με αποτέλεσμα η Αμαλιάδα να μην έχει είσοδο πόλης και να πάμε σε μια προσωρινή αναγκαστική λύση που πιθανό θα ταλαιπωρήσει τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ
Ταχιάος : «Φτιάξτε τον μόνοι σας!»
Στις 18 Ιανουαρίου 2024 το εργοτάξιο στο Γεράκι επισκέφτηκε ο τότε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ Χρήστος Σταϊκούρας συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό κ. Νίκο Ταχιάο.
Τους επικεφαλής του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υποδέχθηκε ο Δήμαρχος Ήλιδαςκ Χρήστος Χριστοδουλόπουλος, ο οποίος, παρουσία του Αντιπεριφερειάρχη Ηλείας κ Νίκου Κοροβέση, έθεσε επιτακτικά το πρόβλημα της εισόδου της Αμαλιάδας και ζήτησε χρηματοδότηση για να προχωρήσουν οι απαλλοτριώσεις και να κατασκευαστεί ο Περιφερειακός δρόμος που θα λύνει το θέμα. Απαντώντας του ο κ Σταϊκούρας είπε πως θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος και στη συνέχεια θα δουν το έργο της Περιφερειακής Οδού, με τον κ Ταχιάο στη συνέχεια να λέει «έργα κάνουν όχι μόνο τα Υπουργεία αλλά και οι Δήμοι με τις Περιφέρειες».
Ουσιαστικά λοιπόν, ο Υπουργός μετέθεσε το έργο στο … μέλλον ενώ ο κ. Ταχιάος είπε «φτιάξτε το μόνοι σας αν μπορείτε. Διαφορετικά…».
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ
Δηλώσεις που μείνανε δηλώσεις !!!
Δεκατέσσερις μήνες μετά – στις 13 Μαρτίου 2025 – και αφού ο κ Χριστοδουλόπουλος, έχει «παρακαλέσει» και απαιτήσει από τους Υπουργούς της Κυβέρνησης να δοθούν τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις ώστε να προχωρήσει το έργο του Περιφερειακού δρόμου, έρχονται δυο Ηλείοι πολιτικοί ο τότε Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Ανδρέας Νικολακόπουλος και ο τότε Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης, να ανακοινώσουν «μετά Βαίων και κλάδων» πως βρέθηκαν τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις.
Όπως δε χαρακτηριστικά αναφέρεται στο σχετικό Δελτίο τύπου που στάλθηκε από το γραφείο του τότε Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Ανδρέα Νικολακόπουλου : «Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που απασχολούν το Δήμο Ήλιδας και ειδικότερα την Αμαλιάδα, την Κουρούτα και τις Κοινότητες της περιοχής, και αφορά την διασύνδεσή της με τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου φαίνεται να επιλύεται, μετά την συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρο Σκυλακάκη, κατόπιν πρωτοβουλίας του Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Ανδρέα Νικολακόπουλου και παρουσία του Δημάρχου Χρήστου Χριστοδουλόπουλου.
Συζητήθηκε εκτενώς η εμπλοκή που παρουσιάζεται στο ζήτημα των απαλλοτριώσεων, η οποία στερεί την δυνατότητα προοδευτικής εξέλιξης του θέματος με τον συνδετήριο δρόμο, ένα πρόβλημα που ο κ. Χριστοδουλόπουλος αναδεικνύει συνεχώς από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων του, και η ανάγκη για την αντιμετώπισή του καθίσταται πλέον επιτακτική, δεδομένης της ταχύτητας των εργασιών για τη νέα Εθνική Οδό, παράλληλα με την έναρξη κατασκευής των αρτηριών που θα ενώσουν αστικές περιοχές με τον δρόμο.
Στην κατεύθυνση αυτή, ο Ηλείος Υφυπουργός μετά την συνεργασία του με τον Δήμαρχο Ήλιδας και έχοντας επισημάνει και ο ίδιος κατά το παρελθόν την σπουδαιότητα του ζητήματος, συζήτησε με τον Υπουργό Περιβάλλοντος τον τρόπο εξεύρεσης χρηματοδότησης για να γίνουν οι απαλλοτριώσεις.
Ο Θεόδωρος Σκυλακάκης κατανόησε πλήρως το συγκεκριμένο πρόβλημα και αποδέχθηκε να κινήσει τις διαδικασίες για την χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο του έργου των απαλλοτριώσεων, με το ποσό των 4.500.000 ευρώ. Η εξασφάλιση των χρημάτων θα επιτευχθεί μέσω Ειδικού Προγράμματος του Ταμείου και εκτιμάται ότι σύντομα θα διευκολυνθεί με αυτό τον τρόπο και ο ήδη συμβασιοποιημένος περιφερειακός δρόμος της Αμαλιάδας».
Ο Ανασχηματισμός της Κυβέρνησης άλλαξε τις αποφάσεις;
Μια μέρα μετά – 14 Μαρτίου 2025- τις … δεσμεύσεις Σκυλακάκη – Νικολακόπουλου, ήρθε ο ανασχηματισμός ο οποίος βρήκε και τους δυο Ηλείους εκτός Κυβερνητικού Σχήματος.
Μια σοβαρή Κυβέρνηση δεν μπορεί να αλλάξει τις αποφάσεις που λαμβάνονται από τον Υπουργό της ακόμα και εάν αυτός έχει αλλάξει. Τα 4,5 εκ ευρώ είχαν δοθεί – όπως αναφέρει το Δελτίο Τύπου – στον Δήμο Ήλιδας για τις απαλλοτριώσεις και εκεί θα έπρεπε να πάνε.
Δυστυχώς όμως η νέα ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, δεν «είδε δεν άκουσε» τι έλεγε η προηγούμενη με αποτέλεσμα σήμερα να μην δίνονται τα χρήματα. Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του ilidakampos.gr, η ανεπίσημη απάντηση είναι πως οι δεσμεύσεις του κ Σκυλακάκη ήταν προφορικές, δεν υπάρχουν σχετικές αποφάσεις και έτσι τα χρήματα δεν μπορούν να δοθούν στον Δήμο Ήλιδας.
Άλλαξε ο Υπουργός άλλαξαν και οι αποφάσεις;
Δημοπρατήθηκε ο Περιφερειακός χωρίς να έχουν γίνει απαλλοτριώσεις!
Η κατασκευή του Περιφερειακού δρόμου της Αμαλιάδας θα έλυνε οριστικά και αμετάκλητα το πρόβλημα. Σε αυτή τη βάση εντάχθηκε στο Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης της Δυτικής Ελλάδας για την περίοδο 2021-2025 η κατασκευή και η ολοκλήρωση του ανατολικού τμήματος της Περιφερειακής οδού της Αμαλιάδας, από τη διασταύρωση με την οδό Καλαβρύτων έως τη διασταύρωση με την οδό προς Καρδαμά.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 2,3 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (πρώην Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) στον Άξονα Προτεραιότητας «Πράσινες πόλεις (αστικές αναπλάσεις, εκσυγχρονισμός στόλου αστικών μεταφορών κλπ)».
Το μελετώμενο οδικό δίκτυο αφορά την εξυπηρέτηση της Αμαλιάδας και σημαντικούς οικισμούς της περιοχής, καθώς πολλές μετακινήσεις στην περιοχή πραγματοποιούνται μέσω του μελετώμενου περιφερειακού δρόμου, ενώ για εκεί προορίζεται η έξοδος των αυτοκινήτων που θα έρχονται από τον αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου.
Όπως αναφέρει, στις 16/2/24, με απόφαση του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, εντάχθηκε στο «ΠΠΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ 2021-2025» ως «μεταφερόμενο» το έργο «Περιφερειακή Οδός Αμαλιάδας – Ανατολικό τμήμα- Από τη διασταύρωση με την οδό Καλαβρύτων έως την διασταύρωση με την οδό προς Καρδαμά». Η απόφαση ένταξη της πράξης προβλέπει επιλέξιμη δημόσια δαπάνη ύψους 2.323.463,32 € και αφορά το ποσό που χρηματοδοτείται ή θα χρηματοδοτηθεί από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Παράλληλα προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή ύψους 751.708,73 €. Το συνολικό κόστος πράξης υπολογίζεται στα 3.075.172,05 €. Πρόκειται για ένα έργο που πέραν των αυτονόητων θετικών επιπτώσεων που θα έχει για ένα αστικό κέντρο όπως η Αμαλιάδα θα διευκολύνει τη σύνδεσή της με την Ολυμπία Οδό και συγκεκριμένα με το σε εξέλιξη τμήμα «Πάτρα Πύργος».
Η υλοποίηση όμως του έργου από το Δήμο Ήλιδας «σκοντάφτει» στις απαλλοτριώσεις που απαιτούνται το κόστος των οποίων φτάνει τα 4,5 εκατ. €. Η καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις είχε σαν αποτέλεσμα την μη έναρξη των εργασιών από τον ανάδοχο αφού η σύμβαση έχει υπογραφεί τον Ιανουάριο του 2023.
Από την πλευρά του Δήμου, είχε τεθεί το ζήτημα της κατασκευής παρακαμπτήριου δρόμου που θα ξεκινά από την είσοδο – έξοδο της Πατρών Πύργου και θα καταλήγει στο ύψος των αθλητικών εγκαταστάσεων. Με αυτήν την παρέμβαση, ο κύριος όγκος της κίνησης θα κατευθύνονταν σε μεγάλους δρόμους της Αμαλιάδας (Ευαγγελιστρίας, Αντωνίου Πετραλιά) και θα αποτρέψει τη συμφόρηση στο κέντρο.
Η συγκεκριμένη πρόταση, έχει το πλεονέκτημα της γρήγορης υλοποίησης αφού απαιτούνταν περιορισμένες απαλλοτριώσεις, ενώ υπάρχει ήδη μελέτη Το κόστος υπολογίζονταν στα 2 εκατ ευρώ.