Ελεύθεροι αφέθηκαν- με συνολική εγγύηση άνω του ενός εκατομμυρίου- οι δυο πρώτοι κατηγορούμενοι που απολογήθηκαν στην Ευρωπαία Ελληνίδα Ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάππα για την Σύμβαση 717 που αφορά στην αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στους δυο κατηγορούμενους πουείναι στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, μετά τις απολογίες τους, επιβλήθηκαν εγγυήσεις ύψους 500.000 και 600.000 ευρώ αντιστοίχως. Ακόμη με απόφαση ανακρίτριας και εισαγγελέα τους επιβλήθηκε απαγόρευση εξόδου από τη χώρα.
Οι απολογίες για τη συγκεκριμένη υπόθεση αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα καθώς για τη συγκεκριμένη δικογραφία έχουν κληθεί από την ανακρίτρια να δώσουν εξηγήσεις συνολικά 23 μη πολιτικά πρόσωπα, τα οποία διώκονται για απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση ,με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και τις ψευδείς βεβαιώσεις.
Σύμφωνα με την δίωξη που ασκήθηκε από τους Ευρωπαίους Εισαγγελείς σε βάρος των στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ, οι οποίοι ανοίγουν τον κύκλο των απολογιών:
“Οι κατηγορούμενοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ δεν είχαν ειλικρινή πρόθεση να εφαρμόσουν την Σύμβαση 717/2014 και να υλοποιήσουν το αντικείμενο αυτής —το οποίο μάλιστα συνδεόταν άρρηκτα με την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων, όπως αποδείχθηκε με τον τραγικότερο τρόπο από το δυστύχημα στο ‘Αδενδρο και το πρόσφατο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, τα οποία θα είχαν με βεβαιότητα αποφευχθεί εάν είχε ολοκληρωθεί το αντικείμενο της Σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία”.
Κατά την εκτίμηση των εισαγγελέων που ερεύνησαν την υπόθεση, η μη εκτέλεση της σύμβασης συνδέεται τόσο με το δυστύχημα στο ‘Αδενδρο το 2017 όσο και με την τραγωδία των Τεμπών το 2023.
Συγκεκριμένα από την ελληνίδα ευρωπαία κλήθηκαν σε απολογία:
14 δημόσιοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
4 δημόσιοι υπάλληλοι της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων και
5 νόμιμοι εκπρόσωποι και υπάλληλοι της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
Οι κατηγορίες που απαγγέλθηκαν στα παραπάνω πρόσωπα αφορούν στην εκτέλεση της σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016. Η σύμβαση αυτή είναι γνωστή ως “σύμβαση 717”.
Το 2019 υπογράφηκε συμπληρωματική σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της “σύμβασης 717”. Η συμπληρωματική σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.
Οι δυο παραπάνω συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος “Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)”, με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν στο πλαίσιο της δικαστικής έρευνας, χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για τον λόγο αυτό, μετά την πάροδο περισσότερων από εννέα ετών από την υπογραφή της σύμβασης “717”, το έργο δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί.