ΤΟΥ ΕΛΙΣΣΑΙΟΥ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΥ
Παρ όλες τις παροιμίες και τα αποφθέγματα φαίνεται ότι η φτώχεια κρατάει ενωμένες περισσότερες οικογένειες από όσες διαλύει. Γιατί όπου υπάρχει πλούτος έχουμε κλειστά σπίτια, κλειστές πόρτες, κλειστές καρδιές για προστατεύουν τα ζηλόφθονα αγαθά της ευμάρειας και του πλούτου.
Τα αδέρφια Λάιλ και Έρικ Μενέντεζ γνωστά για την πολύκροτη υπόθεσή τους στις αρχές της δεκαετίας του 1990, καταδικάστηκαν για τη δολοφονία των γονιών τους, Χοσέ και Κίτι Μενέντεζ, το 1989 στο Μπέβερλι Χιλς της Καλιφόρνια των ΗΠΑ.
Το «Τέρατα: Η ιστορία των Λάιλ και Έρικ Μενέντεζ» εξετάζει τα ανατριχιαστικά και τραγικά γεγονότα γύρω από τους διαβόητους αδελφούς Μενέντεζ και τις δολοφονίες των γονιών τους, Χοσέ και Κίτι Μενέντεζ. Επιφανειακά, αυτή η σειρά αληθινών εγκλημάτων ξετυλίγεται σαν μια λεπτομερή εξέταση της βάναυσης δολοφονίας του εύπορου ζευγαριού του Μπέβερλι Χιλς στις 20 Αυγούστου 1989. Αλλά κάτω από την αφήγηση σε στυλ ντοκιμαντέρ, η σειρά διερευνά βαθύτερα ερωτήματα σχετικά με τα προνόμια, το τραύμα και τη φύση της δικαιοσύνης.
Στο επίκεντρο της σειράς βρίσκεται το ίδιο το συγκλονιστικό έγκλημα. Ο Χοσέ Μενέντεζ, ένα επιτυχημένο στέλεχος της ψυχαγωγίας, και η σύζυγός του Κίτι βρέθηκαν πυροβολημένοι στο πολυτελές σπίτι τους. Η γραφική βία των δολοφονιών – 15 πυροβολισμοί με κυνηγετικό όπλο συνολικά, με τον Χοσέ να πυροβολείται στο κεφάλι και την Κίτι στον κορμό και το πρόσωπο – αρχικά υπέδειξε στους ερευνητές ένα χτύπημα που σχετιζόταν με τη μαφία, δεδομένης της άγριας και υπερβολικής φύσης της επίθεσης. Αλλά δεν άργησαν να στραφούν οι υποψίες προς τους πιο απίθανους υπόπτους: τους δύο γιους του ζευγαριού, τον Λάιλ και τον Έρικ Μενέντεζ.
Τα πρώτα επεισόδια της σειράς επικεντρώνονται στα αμέσως επόμενα των δολοφονιών. Η αστυνομία φτάνει στον τόπο του εγκλήματος έπειτα από ένα ξέφρενο τηλεφώνημα από τον 21χρονο Λάιλ Μενέντεζ, ο οποίος, μαζί με τον 18χρονο αδελφό του Έρικ, ισχυρίζονται ότι βρήκαν τους γονείς τους δολοφονημένους όταν επέστρεψαν στο σπίτι. Η απελπισμένη συμπεριφορά των αδελφών αρχικά αποπροσανατολίζει τους ερευνητές, οι οποίοι, αρχικά, τους βλέπουν ως θύματα μιας ασύλληπτης τραγωδίας. Ωστόσο, καθώς η έρευνα εξελίσσεται, αρχίζουν να αναδύονται ασυνέπειες στις ιστορίες τους. Οι δε πράξεις τους τις εβδομάδες που ακολούθησαν τους φόνους -ιδιαίτερα το υπερβολικό όργιο σπατάλης- θέτουν υπό αμφισβήτηση την αθωότητά τους.
Η γοητεία της σειράς έγκειται στο πώς ξεφλουδίζει τα στρώματα αυτής της πολύπλοκης οικογενειακής δυναμικής, αποκαλύπτοντας σιγά σιγά τα ρήγματα που οδήγησαν στην εκρηκτική πράξη βίας. Ενώ στην αρχή η εστίαση παραμένει στην προφανή ενοχή των αδελφών και στις εγκληματολογικές λεπτομέρειες του εγκλήματος, η σειρά αλλάζει ταχύτητα στα επόμενα επεισόδια για να εξερευνήσει τις βαθιά δυσλειτουργικές σχέσεις της οικογένειας Μενέντεζ. Μέσα από συνεντεύξεις, αρχειακό υλικό και αναπαραστάσεις, η σειρά σκιαγραφεί την εικόνα μιας οικογένειας υπό έντονη πίεση: Ο Χοσέ ήταν αυταρχικός και καταπιεστικός, ενώ η Κίτι πάλευε με την κατάχρηση ουσιών και με προβλήματα ψυχικής υγείας. Ο Λάιλ και ο Έρικ, που κάθε άλλο παρά ήταν οι κακομαθημένοι γιοι μιας πλούσιας οικογένειας, φέρονται να ήταν θύματα σοβαρής σωματικής και συναισθηματικής κακοποίησης από τον πατέρα τους, μια αποκάλυψη που αποτέλεσε κεντρικό στοιχείο της υπεράσπισής τους κατά τη διάρκεια της δίκης τους.
Η ίδια η δίκη, η οποία καθήλωσε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, είναι ένα άλλο βασικό θέμα της σειράς. Ήταν ο Λάιλ και ο Έρικ εν ψυχρώ δολοφόνοι, με κίνητρο την απληστία και την επιθυμία να κληρονομήσουν την περιουσία των γονιών τους; Ή μήπως ήταν βαθιά τραυματισμένοι νεαροί που έσπασαν μετά από χρόνια κακοποίησης.
Τα «Τέρατα: Η ιστορία των Λάιλ και Έρικ Μενέντεζ» προσφέρει κάτι περισσότερο από την απλή εξιστόρηση ενός διαβόητου εγκλήματος. Θέτει ερωτήματα σχετικά με το αμερικανικό σύστημα δικαιοσύνης, την επιρροή του πλούτου και τον τρόπο με τον οποίο το τραύμα εκδηλώνεται με καταστροφικούς τρόπους. Η σειρά καθιστά σαφές ότι, ανεξάρτητα από την ενοχή ή την αθωότητα, οι αδελφοί Μενέντεζ ήταν τόσο θύτες όσο και θύματα και η ιστορία τους παραμένει τόσο στοιχειωμένη σήμερα όσο και πριν από τρεις δεκαετίες.
Η σειρά ασχολείται με την περίπλοκη φύση της δικαιοσύνης και με αυτόν τον τρόπο, μετατρέπει αυτό που θα μπορούσε να είναι μια απλή εξιστόρηση ενός εγκλήματος σε κάτι πολύ πιο συναρπαστικό και ανησυχητικό.
Δικαιοσύνη και απονομή δικαιοσύνης δυο διαφορετικοί κόσμοι που ανάμεσά τους υπάρχουν φαράγγια λανθασμένων εκτιμήσεων και αποπροσανατολισμένων διερευνήσεων, κάποιες φορές δε η Δικαιοσύνη δεν είναι τίποτε άλλο παρά η δίκαιη κατανομή της αδικίας.